Baim / 053
Na přelomu 50. a 60. let minulého století se v souladu s tehdy v Evropě panujícím trendem zabýval Výzkumný ústav kolejových vozidel koncepcí motorové jednotky či soupravy pro vozbu dálkových spojů v mezinárodní i vnitrostátní dopravě. Delší a složitý rozhodovací proces nakonec vyústil ve výrobu motorových vozů řady M 296.1 (853) pro mezinárodní dopravu, M 296.2 (852) pro vnitrostátní dopravu a příslušných vozů přípojných. Ty byly Vagónkou Tatra Studénka dodány v letech 1969 a 1970 v těchto typech a počtech:

Vozy pro mezinárodní provoz (vybavené rychlíkovou brzdou) byly přiděleny do domovské stanice Praha hl.n. a od 1.8.1969 do konce platnosti GVD 1971 - 1972 tvořily s motorovými vozy řady M 296.1 soupravu mezinárodního expresu "Vindobona" jezdícího na trase Berlín - Praha - Vídeň. Zvláštností tohoto vlaku bylo to, že se na jeho vozbě střídaly po 3 letech soupravy všech tří zúčastněných železničních správ. Po uplynutí takto vyměřené doby služby byly použité vozy Aam, Bam a BRam převedeny do dopravy vnitrostátní.
Jak už bylo uvedeno výše, v letech 1969 - 1970 vyrobila Vagónka Tatra Studénka 120 velkoprostorových čtyřnápravových přípojných vozů druhé třídy určených pro vnitrostátní dopravu ve vlacích vedených motorovými vozy M 296.1 a M 296.2. Tyto vozy byly označeny řadou Baim a inventárními čísly v intervalu 20-09.200-319. Vozy řady Baim byly později přeznačeny na řadu Bmnp (v roce 1983) a Bnp (v roce 1990). V červnu roku 1994 byly existující vozy ČD nově přečíslovány jako řada 053 s inventárními čísly 001 - 084 a v roce 2001 bylo přidáno písemné označení Btn. Asi 14 vozů, které se zřejmě při dělení majetku ČSD dostaly do vozového parku ŽSR, bylo označeno odlišně, s ponecháním původních inventárních čísel.
Vozy svým tvarem a rozměry vycházejí z osobních vozů typu "Y". Půdorysně jsou rozděleny na dva nástupní prostory (každý se záchodem a umývárnou) a dva velkoprostorové oddíly pro cestující s uspořádáním sedadel 2 + 2 proti sobě a obsaditelností 48 a 40 míst. Přechody mezi vozy jsou tvořeny sklopnými můstky chráněnými pryžovými návalky. Vytápění vozů je teplovodní, kdy zdrojem tepla jsou dva naftové agregáty VA 20. Osvětlení vozů je elektrické žárovkové.
Zdroj: www.vlaky.net